Wednesday 6 May 2015

DIY WAYANG KULIT TEATER

Here you are. My very own Shadow Puppet Theatre :)

Shadow Puppet or Wayang Kulit is a super duper happy moment for me...WHY?
Because i make and create something illogical or crazy or even out from this world characters just to entertain myself and my kid...  

this is basically my first attempt on making a shadow puppet theatre

all you need is a cardboard (besar kecik depends on u)
some fancy paper to decorate it 
paints ( Acrylic if you wish to paint your cardboard)
Tracing paper ( as the screen)
torchlight or any lights to project the pencahayaan 
Shadow Puppet Figures ( cari je kat internet banyak jenis printable)

Here's the final touch of my Theatre

Kecik je sebab test run :) comel tak theatre saya?






So malam tu jugak main ngan my daughter ... first-first memang die macam heran dengan bende alah ni...Saraya siap nak cuba jatuhkan thetre ni...die perginye knocking on the screen...uisssyhhh....terkejut mummy die tgk die buat macam tue... my husband is a creative man...so die pergi amik figure horse yang agak kecil then letak atas kotak yang very grassy ...

Ini die punye :)


 Taraa!!! konon konon macam kuda tu tengah nak lari ke pokok la...


See....Sebenarnya bile main shadow puppet u r not only making an effort to make your kids happy...at the same time u r making yourself also happy .. Shadow Puppet aka Wayang Kulit also is a good Story Telling Time.... how that so??? Sebabbbbbbbbbb...bila kita main wayang kulit...op coz kita akan menceritakan cerita berkaitan wayang kulit tu kat anak-anak kita kan...so basically this is the time where you can create so many illogical stories ( yang elok sahaja la) and instill some moral values semua.... 

Remember parents...Education Starts At Home :)

Yang ni plak my version
I Was singing Twinkle Twinkle Little Star to Saraya that time... :) i felt extremely happy sebab my childhood memories kembali bile buat ni dengan my daughter...i dont wanna my daughter terlalu terdedah dengan bende bende teknologi...so this is one of my effort nak cube kurangkan penggunaan teknologi :)

This is the time when Saraya Got so excited and cube tolak the Thetre !!!

Tu dier si kecikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!!!!!!!!!!!!!!!! Dah One year makin banyak perangi...but i adore her!

That's it parents...selamat mencuba dan teruskan bermain dengan anak-anak anda sebab PLAY is most important in children's life :)

No comments:

Post a Comment